Tijdens mijn begeleiding
Soms merk je dat je je verdrietig of boos voelt, geen vriendjes hebt of onzeker bent over het leren op school. Het kan ook iets anders zijn waar je tegenaan loopt, ik help je er graag bij. Ook ouders kunnen met hun vragen bij mij terecht, in de bijbehorende oudergesprekken, of in losse/aanvullende gesprekken.

Tijdens mijn begeleiding word je je meer bewust van je eigen gedrag, gedachten en gevoelens. Ook maak je kennis met de vraag ‘Wat heb ik nu nodig’ en ‘Waar heb ik nu behoefte aan?’ Deze vragen zorgen ervoor dat je merkt hoe je jezelf kunt helpen. Daar ga je dan mee oefenen. Hoe meer je je dit eigen maakt, hoe meer je jezelf kunt zijn en kunt genieten van het leven. Je leert vertrouwen op je eigen kracht en wijsheid. De oplossingen zitten in jezelf, maar je hoeft het niet alleen te doen.

Daarnaast kan het delen van wat er in jou leeft, je kracht geven. Delen en herkenning vinden, maakt ook lichter. Ik luister met een open houding naar jou en stem mij af op jouw vragen en behoeften. Daarnaast vertel ik je wat ik bij jou zie.

Wat we bijvoorbeeld gaan doen:
• Een strip tekenen over wat er allemaal gebeurd is (bijv. bij een verlies).
• Grof krijten of schilderen wat je voelt in je lichaam, op ware grootte.
• Spelletjes (gooien, rennen) in het bos of (samen) hooghouden met een ballon binnen.
• Gevoelens laten horen op de piano.
• Een plaatje kiezen voor hoe het nu met je gaat en een voor hoe je het graag wil.
• Even relaxed binnenkomen met een ‘meditatie’ over het strand of een voetbalwedstrijd die je wint.. of even kletsen over wat je allemaal gedaan hebt.
• Een poppetje uitkiezen dat past bij papa, mama, jezelf.. of een diertje dat past bij een vriendje met wie je vaak ruzie hebt..

Als je moeite hebt met grenzen, bestaat er een fysieke oefening waarbij je goed voelt en aangeeft wanneer iemand te dichtbij je komt. Ook luister je wanneer de ander zijn grens aangeeft.
Ik gebruik een korte vragenlijst (SDQ) die helpt om zicht te krijgen op de hulpvraag en op het effect van de begeleiding bij uw kind. Ik vraag u deze aan het begin en aan het eind van de begeleiding in te vullen.